APRENENTATGE COOPERATIU

Ens endinsam en una nova aventura que ens motiva i ens té molt il·lusionats/des. Una forma de treballar que ens donarà uns resultats molt positius i motivadors per tots els infants, ja que l'èxit no és individual sinó és gràcies a l'esforç de tot un  equip, parella o trio cooperatiu.

EL TREBALL COOPEARTIU és ensenyar a treballar en equip, a cooperar. Consisteix en treballar en equips reduïts per tal d¡aprofitar al màxim l'aprenentatge i, per altra banda, respectar les diferències i necessitats de cada un/a de nosaltres. 

El primer pas és entendre el concepte d'AJUDA, que és un dels pilars del treball cooperatiu i que ens permet apendre els uns dels altres. un altre principi és la PARTICIPACIÓ EQUITATIVA, és a dir, tot l'alumat participa per igual, aportant cada un/a el que sap. 

Aquests dos aspectes els haurem de tenir presents al llarg de la nostra vida, i què millor que anar interioritzant-los ja des de ben petits.  La vida en societat és COMPARTIR, AJUDAR, DEIXAR-SE AJUDAR, RESPECTAR, ACCEPTAR, SER EMPÀTIC... Anar creixent amb aquestes idees ens fa ser persones adultes com toca, persones amb bones habilitats socials. 

Treballar en equip permet que hagi INTERACCIÓ: els infants parlen, pensen, decideixen si estan d'acord o no, es troben amb problemes o dubtes que han de resoldre i superar per ells/es mateixos/es, prenen decisions i arriben a conclusions. Gràcies a tota aquesta feina els infants van agafant confiança i seguretat en si mateixos. A més, l'aprenentatge cooperatiu permet que aprenguin a socialitzar-se d'una manera adient respectant als companys/es, els seus punts de vista i decisions. 

Per portar a terme l'AC (aprenentatge cooperatiu) es treballa des de 3 àmbits d'intervenció:

ÀMBIT A: DINÀMIQUES DE COHESIÓ

Són propostes per afavorir la cohesió del grup/classe i/o euqip cooepratiu, per mitjà de la coneixença, l’acceptació i els lligams afectius, condició indispensable per a cooperar. Tenen com a finalitat que l’alumnat es conegui i s’adoni del que poden aportar els uns als altres per treballar i aprendre junts. Les dinàmiques es realitzen mitjançant contes i/o jocs.  Alguns dels obejctius que treballam mitjançant les dinàmiques són: 

  1. Fomentar la participació de tots i totes els/les membres del grup i la presa consensuada de decisions.

  2. Afavorir i potenciar el coneixement mutu i les relacions positives i d’amistat entre l’alumnat del grup.

  3. Predisposar el treball en equip i la consideració d’aquest com quelcom d’important a la societat actual i més eficaç que el treball individual.

  4. Aprofundir en la disposició envers la solidaritat, l’ajuda mútua, el respecte a les diferències i la convivència.


ÀMBIT B: ESTRUCTURES COOPERATIVES
S’apliquen per assegurar que es produeixi interacció per a la resolució de l’activitat i la participació de tots els membres de l’equip. Són propostes que indiquen com organitzar les tasques dels diferents membres de l'equip en les activitats per a l'aprenentatge de continguts curriculars. Aquesta organització garanteix que tots intervinguin, aprenguin i que hi hagi una ajuda mútua entre els membres de l'equip.

ÀMBIT C: TREBALL EN EQUIP COM A CONTINGUT
A més d’un recurs per ensenyar, el treball en equip és un contingut que també s’ha d’ensenyar. Per tant, aquest tercer àmbit inclou intervencions sobre com s’ha de treballar en equip de manera correcta, organitzada i sistematitzada, de la mateixa manera que s’ensenyen altres continguts curriculars.

Dins aquest àmbit trobarem diferents aspectes que anirem treballant al llarg del cicle d'infantil. 

- Creació de equips cooperatius (4 i 5 anys) i parelles i trios cooperatius (3 anys)

- Càrrecs cooperatius (a partir de 4 anys). Dins cada equip per tal d'organitzar el funcionament del grup es crearan càrrecs cooperatius. 

- Quadern d'equip: diaria de sessions, pla d'equip (a partir de 5 anys) Serveixen per autoavaluar i autoregular la tasca que feim dins cada equip i com podem millorar la tasca per aconseguir el millor resultat possible. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada